Begge husa framstår som det vi ville kalle typiske ryfylkehus, stovehus som fekk si form tidleg på 1800-talet da ei tømra bu blei sett inntil eit mindre stovehus med stove, kove (ofte brukt som spiskammers) og gang, og såleis fekk den tredelte forma som er så karakteristisk, og som etter samanbygginga blei eit hus med daglegstove i eine enden, bestestove i den andre, og med kammers bak begge stovene og lem (loft) over. I ytre form endra husa seg med skiftande stilretningar, men dei husa som står att i dag har som regel eit preg av empire som var den dominerande stilen på bygdene det meste av 1800-talet. Det er symmetriske fasadar med dør på midten, knappe takutspring og tofags, småruta rokokkoglas. Lenge var det torv på taket. Tekking med tegl blei ikkje vanleg før på midt på 1800-talet.
Det interessante er at Marta Hoffman, tidlegare konservator på Norsk folkemuseum, tar våningshuset på Riska med i ein større artikkel om Jærhuset. På hennar Jærkart er Riska-kverven ein naturleg del. Men det stoppar der, i Høgsfjorden, nordafor er det Ryfylke.
Det som karakteriserer jærhuset, og kanskje er det vi tydelegast kan setta fingeren på for å skilje det frå ryfylkehuset, er skutane. Skutane var i utgangspunktet skur som var sett inntil huset, men som ikkje framsto som ein integrert del av huset. Ofte hadde dei enkle reisveggar medan gavlveggane var murte opp av stein. «Senere», skriv Marta Hoffmann, «antakelig ikke før i annen halvdel av 1800-årene, begynte noen å trekke skutene inn i huset og forsøke å skape en mer enhetlig fasade ved å la panelingen gå i ett både over hus og skuter, og ved å gjøre vindusplasseringen mer symmetrisk». Man det hjalp ikkje, skutane kom i vanry, dei var ikkje så populære lenger, «og særlig i grensedistriktene hvor skuter ikke var brukt, dannet det seg en oppfatning om at skutene på jærhuset var stygge». Så blei dei borte, eller inkorporerte i hovudkroppen på huset der dei framleis hadde god bruk for eit rom til oppbevaring av brenntorv.
I den oppmålinga som Marta Hoffmann har med i sin artikkel frå 1944, ser det ut til at huset på Riska har hatt både torvkove og mjølkekove integrert i huskroppen, som bakrom til bua og stova i huset, og så har det vore eit sidekammers attmed stova. Men i den registreringa av huset som blei gjort i 1980 er dette borte, og bakromma er teikna inn som kammers. Det nyare huset på Eltervåg har ingen teikn til å ha hatt skutar av noe slag, men så skal det altså vera flytta.
Marta Hoffmann har nok kjent til dei undersøkingane av byggeskikken som folkeminnegranskaren Eilert Sundt gjennomførte midt på 1800-talet. Kring 1860 var han både på Jæren og i Ryfylke og han har ein nokså utførleg omtale av Jærhuset. Det han fann karaktersistik for jærhuset var skutane i kvar ende av huset, og kovene langs bakveggen. Skutane var ofte bygde opp av stein i endeveggen og blei brukte til torvskjul. Men Sundt meiner dei også tente til å live for sjølve husveggen, slik at denne heldt trekk og kulde ute. Kovene på baksida av huset gjorde at taket blei trekt lengre ned der enn på framsida. Koven var knytt til kjøkkenet og blei m.a. brukt som matbod, men tente også til å lune huset.
Hovudromma i huset blei kalla stova (daglegstova) og bua/buå, som var eit gjesterom/finstove. Tidlegare hadde nok desse romma vore to ulike bygningar som på eit tidspunkt blei bygde saman med ein gang og eit kjøkken i mellom. På Jæren trur Sundt at denne samanbygginga var gamal, i alle fall eldre enn i manns minne. Samtidig som denne samanbygginga skjedde blei den opne eldstaden, åren, bytta ut med bileggarom.
I Ryfylke kom samanbygginga seinare. Eilert Sundt kom sjølv til å oververa ei slik samanbygging da han var på gjennomreise i Suldal. Men her hadde det vore vanleg med røykomn i stova. Nå kom det peis, eller grue, med pipe som gjorde det muleg å legge lem over stova og få seg rom i andre høgda. «I de ydre bygder, Jelse o.s.v.», skriv Sundt, «lod det til, at man mere havde hentet sin nyere bygnings-skik fra Stavanger by, og her var røgovnen ombyttet med kakkelovn, i de sidste år med kogovnen, denne lille tingest, som har indsneget sig fast overalt i disse vestlandske bygder».
Elles skriv også Sundt om moderniseringa av Jærhuset. Kovene blei borte, og dermed også det nedtrekte taket på baksida. I staden for kover utan glas, kom det kammers på baksida av huset, stovekammers og buakammers. Men skutane i kvar ende av huset ser ut til å ha halde seg ei stund ennå, i alle fall i Eilert Sundt si tid.
Blei vi noe klokare? Både jærhuset og ryfylkehuset er velproporsjonerte bygningar med mange felles trekk og funksjonar. Men dei karakteristiske skutane på jærhuset, og som ein framleis kan sjå på dei få husa som har overlevd generasjonars moderniseringar, dei finn ein ikkje i Ryfylke. Og så kan det vera noen detaljar elles som følgjer av materialtilgang og lokal smak og behag. Huset på Riska står midt i denne identitetstolkinga. Det er dessutan eit viktig element i kulturlandskapet. Det hadde vore så bra om gode krefter kunne ha hjelpt til med å ta var på huset.