VERVARTIDA I RYFYLKE
I Vikedal, som også var namnet på kommunen, er vi midt i skipsbyggingshistoria i Ryfylke. Det var her det starta, det var her dei største skipa etter kvart blei bygde, og det var her fallhøgda var størst da eventyret var over. Vikedal må dele noe av gullalderen med Sand, men det kjem vi tilbake til i neste kapittel.
Vervartida blir dei kalla, åra frå frå kring 1850 til 1880. I denne perioden var det eit stort tal skipsbyggeri (vervar) i sving langs fjordane i indre Ryfylke, og ingen stad var det fleire enn i Vikedal. Johs. B. Thue, som har gått nøye gjennom alle mulege kjelder for å finne ut av omfanget, har funne 140 skip som blei bygde i Vikedal i denne perioden. Og han har funne heile 15 byggestader: Austbø, Imsland, Kvaløyberget, Vestbø i Sandeid, Hapnes, Hogganvik, Oppsal, Helleland, Ertsdalen, Kvaløy, Vikedalsosen, Ilsvåg, Søndenå, Furevik og Håvik. Altså nokså tett med skipsverft kring alle fjordarmar ut frå Krossfjorden. Mellom 250 og 300 mann var i arbeid med skipsbygginga året rundt. Eitt år, i 1876, leverte Ryfylke 14% av den nybygde tonnasjen i heile landet.
Eit av dei største verfta hadde Morten A. Magnus i Hogganvik. Han blir rekna som den som dreiv det lengst. Ein kunne tru at det var fordi han rådde over ein gard med mye fin skog. Men det viste seg at han sparte på eigen skog og henta tømmer frå Vela i Sand. Så da forretningen gikk over ende i 1881 sto skogen i Hogganvik framleis urørt. Men kvifor gikk forretningen over ende? For å forstå det må vi ta eit steg tilbake.
Skipsbygging var ikkje noe ukjent fenomen i Ryfylke før 1850. Det var materialar å ta av og det var folk som kunne faget. Likevel var det slik at dei fleste jaktene som var i bruk i Ryfylke før 1850 var bygde i Sunnhordland eller i Hardanger. Museumsjakta «Anna af Sand», som er i eiga til Museums Stavanger, Sjøfartsmuseet, er eit slikt fartøy. «Anna» blei bygt i Hardanger i 1848. Medan «Brødrene af Sand», jekta til Ryfylkemuseet, er bygt i Sagvika på garden Dokkskar ytst i Yrkjesfjorden noen år seinare, i 1866.
Men her er det nødvendig med ei lita opprydding i nemningsbruken. Fraktefarten på fjordane var i lange tider utført av små, klinkbygde jekter med råsegl. Jaktene frå Hardanger var heller ikkje så store, dei kunne vera på kring 50 fot, men dei var kravellbygde, og hadde bom og rigg som gjord dei meir eigna for langfart. Det ser likevel ut til å ha sitte langt inne å kalle fartøya for jakter. I dialekten heldt ein fram med å snakke om jekter, sjølv om det var ein heilt annan fartøytype ein hadde å gjera med. Og om det ikkje blei så mye klarare. Når ryfylkingar snakkar om jekter, meiner dei som oftast den båttypen som i litteraturen blir kalla jakt.