RENN-RAND – EIN TAPT VISJON FOR SMÅØYANE I RYFYLKE
Trua på at det var bilen, og ikkje båten, som skulle berge Ryfylke frå forgubbing og fråflytting har vore sterk like sidan dei første ideane om ein samanhengande bilveg gjennom Ryfylke blei kasta fram av Forsand-ordføraren Torgeir Espedal i 1932. Ryfylkevegen kom etter kvart, sjølv om han ikkje blei samanhengande. Vegen blei opna i 1965, men det var nødvendig med ferje både over Hidlefjorden, Jøsenfjorden og Sandsfjorden. Seinare har vi fått både Rennfast, Finnfast, Ryfast og bru over Sandsfjorden, og talet på ferjestrekningar har minka tilsvarande. Men noen har aldri fått det fastlandssambandet dei ønskte seg, og utsiktene til å få det kan sjå ut til å vera små.
«Den demografiske klokka er ikkje på lag med fleire av småsamfunna i Ryfylke», skreiv Aftenbladet i 2013. Da hadde talet på fastbuande og skulebarn minka kraftig i mange av dei små øysamfunna som ikkje hadde fått fastlandssamband. Mange av øyane var blitt vinterstille hyttesamfunn der dei siste fastbuande såg små utsikter til ei framtid for seg og sine. Men medan dette ennå var vitale lokalsamfunn var også desse med i visjonane for eit vegnett på høgde med det ein fann andre stader, og særleg på Jæren som var det mest iaugefallande samanlikningsgrunnlaget, uakta medvitet om ulik befolkingsutvikling.