LARS ASLAKSON TRAGETON OG ROSEMÅLINGA I RYFYLKE
Det var Lars Aslakson Trageton (1770 – 1839) som dekorerte rosebua på Løland. Han blir rekna som ein grunnleggar av rosemålinga i Ryfylke. Trageton var født på Borgen i Ål i Hallingdal og kom til Ryfylke første gongen i 1796. Seinare kom han att for godt, slo seg ned på Nedstrand, og gifta seg der i 1806 med Else Larsdotter Nedstrand. Der levde han som målar og rokkemakar, og han hadde også noen husdyr og båt og naust på det vesle bruket sitt.
Lars Aslakson fekk impulsar til målinga si frå ulike stader der han for, men han har nok kjent Kitil Rygg godt, den nest eldste av dei kjente rosemålarane i Hallingdal. Dei første arbeida vi kjenner frå Ryfylke har såleis eit sterkt slektskap til Hallingdal-målinga, men etter århundreskiftet blei stil og motivval gradvis endra. Den lokale blomestilen i Ryfylke tok til å forme seg.
Lars Aslakson dekorerte fleire stover som så blei kalla rosebuer. Og han måla kister. Ein reknar og med at Lars Aslakson måla den gamle stavkyrkja i Saudasjøen. Kyrkja blei riven i 1867 og materialane selde på auksjon til folk frå Finnøy som brukte dei til løebygging. I seinare tid har noen av desse materialane kome tilbake, og ein kan nå sjå dei i kapellet i Saudasjøen.
I Lølandsbua er både vegger, tak og inventar dekorerte. Her er ranker og blomar, drueklasar og granateple. I eit veggfelt motivet «Samson sønderslider løven», og over alt er det fuglar og fabeldyr og himmellekamer. Rosebua på Løland er den einaste som står att av dei buene Lars Aslakson måla, men på Museum Stavanger finst innbuet frå ei bu på Bjerga som truleg var måla av Aslakson.
Rosemålinga hadde si glanstid frå slutten av 1700-talet og fram til midten av 1800-talet. Mot slutten av 1800-talet kom imitasjonar av eik, mahogny og andre edle treslag på moten, og det gikk ut med rosemålinga. Dei første målarane kom frå Halling, Telemark og Setesdal, men utover på 1800-talet dukka det og opp lokale målarar. Det vi kjenner som Ryfylke-stilen var fullt utvikla kring 1820. Det er ein stil der blomane dominerer over ranker og bladverk. Arven frå blomebarokken spring mest i augene, men drag frå regence, rokokko og Lous- Seize er med i formspråket. Ornamenta i Ryfylke-målinga er vanlegvis symmetrisk oppbygde kring ein vertikal midtakse elle ein kross, men med mindre avvik i detaljane: Opne fireblad- og seksbladblomar, fylte, stiliserte roser, spissovale tulipanar sett i profil, og prestekragar.